Έγγραφο της Ε.Α.Υ.Χαλκιδικής προς το Αρχηγείο για το σχέδιο εμφανούς αστυνόμευσης Π.Ε.Ρ.Σ.Ε.ΑΣ.
Πολύγυρος , 22 Oκτωβρίου 2018
Αρ.Πρωτ.:32/2018
ΠΡΟΣ: 1)Την Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων
2)Την Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Όλγα ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ (μέσω
Π.Ο.ΑΣ.Υ.)
3)Την Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Κατερίνα ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ
(μέσω Π.Ο.ΑΣ.Υ.)
4)Toν Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγο
κ. Αριστείδη ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟ (μέσω Π.Ο.ΑΣ.Υ.)
5)Τον Προϊστάμενο του Επιτελείου του Αρχηγείου Ελλην. Αστυνομίας
Αντιστράτηγο κ. Μιχαήλ ΚΑΡΑΜΑΛΑΚΗ (μέσω Π.Ο.ΑΣ.Υ.)
Αφορμή για το παρόν έγγραφο αποτελεί η πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του Σχεδίου Εμφανούς Αστυνόμευσης και τα πολλά προβλήματα που ήδη διαφαίνονται παρά το σύντομο χρονικό διάστημα εφαρμογής, σημειώνοντας ότι καμία διάθεση κριτικής οποιασδήποτε απόφασης και σχεδιασμού έχουμε, παρά μόνο θέλουμε να καταστούν γνωστοί οι εύλογοι προβληματισμοί που έχουμε όσον αφορά την εφαρμογή του στη Δ.Α. Χαλκιδικής.
Οι ιδιαιτερότητες του Νομού είναι σε όλους γνωστές, με εναλλαγή (α) θερινής περιόδου όπου εκδηλώνονται ειδικές αστυνομικές δράσεις για την αντιμετώπιση ποικίλων προβλημάτων/περιστατικών, και συνεπώς το σύνολο των σταθμών είναι μονίμως απασχολημένα σε αυτά, (β) χειμερινής περιόδου, όπου η έμφαση δίνεται στην πρόληψη κλοπών ερημικών εξοχικών κατοικιών, ελέγχου νομιμότητας παραμονής αλλοδαπών εργατών ελαιοσυγκομιδής, μέτρων επισήμων που επισκέπτονται το Άγιον Όρος κ.λπ. και (γ) χρονίζοντα ζητήματα (μεταλλευτικό ζήτημα-Σκουριές, Ιερά Μονή Εσφιγμένου) τα οποία καίτοι τελούν προς το παρόν σε ύφεση, αναζωπυρώνονται αιφνιδίως απαιτώντας για τη διαχείρισή τους μεγάλο αριθμό αστυνομικών δυνάμεων από το σύνολο των υπηρεσιών του Νομού.
To Αστυνομικό προσωπικό της Χαλκιδικής παρά τις όποιες δύσκολες καταστάσεις έχει περάσει τα τελευταία χρόνια και παρά τις όποιες ελλείψεις σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό, έχει σταθεί στο ύψος του και έχει ανταπεξέλθει άριστα στις υποχρεώσεις του, σε άμεση συνάρτηση βέβαια και με την ενίσχυση με έμψυχο δυναμικό που δεχόμαστε κατά τους θερινούς μήνες.
Τα απτά αποτελέσματα καλύπτουν όλο το φάσμα της αστυνομικής αρμοδιότητας, δηλαδή παρατηρείται σημαντική μείωση κλοπών/ληστειών, τροχαίων ατυχημάτων, επιτυχής κυκλοφοριακή διαχείριση τεράστιου όγκου οχημάτων, αύξηση συλλήψεων για ναρκωτικές ουσίες, πάταξη παραεμπορίου και ελεύθερη κατασκήνωσης, κ.λπ. μέσω συντονισμένων δράσεων όλων ανεξαιρέτως των υπηρεσιών.
Ωστόσο, η ανελαστική εφαρμογή του σχεδίου «ΠΕΡΣΕΑΣ» με έμφαση στην εμφανή αστυνόμευση (τάξης) αποτελεί τροχοπέδη στην αποτελεσματική διαχείριση συμβάντων και περιστατικών αρμοδιότητας τροχαίας, ασφαλείας και αλλοδαπών, αφού οι τελευταίες υπηρεσίες έχουν καταλήξει «δεξαμενές» άντλησης ανθρώπινων πόρων προς ενίσχυση υπηρεσιών τάξης με συνακόλουθη μείωση της αποτελεσματικότητάς τους.
Παράλληλα, η απαρέγκλιτη εφαρμογή του σχεδίου έχει καταντήσει «αυτοσκοπός» , θεωρώντας εκ προοιμίου ότι η συμπλήρωση του αριθμού των προβλεπόμενων περιπολιών, η διενέργεια των εξορμήσεων και η αποτύπωσή τους στις καθημερινές αναφορές αυτομάτως έχει ολοκληρώσει την καθημερινή αποστολή μας (ανεξαρτήτως αποτελέσματος ωστόσο), αποπροσανατολίζοντας όλους μας από τον πραγματικό ρόλο της Αστυνομίας , δημιουργώντας πραγματικά σύγχυση και αναστάτωση στο προσωπικό.
Αναφερόμενοι σε ρεαλιστικά στοιχεία (επιθετικός προσδιορισμός που χρησιμοποιείται αυτούσιος στην κωδική ονομασία του Σχεδίου), το προσωπικό όπως αποτυπώνεται σε στείρους αριθμούς και απόλυτες τιμές, ενδεχομένως να επαρκούσε για την εξεύρεση των αναγκαίων ανθρώπινων πόρων αλλά μόνο σε ιδανικές και ιδεατές συνθήκες. Και τούτο διότι, παραβλέπεται προφανώς το ότι υφίστανται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αστυνομικοί νομίμως κωλυόμενοι σε ημερήσιες αναπαύσεις, κανονικές/βραχείες κ.λπ. άδειες, σε μακροχρόνιες άδειες άνευ αποδοχών και ανατροφής τέκνου, σε παγιωθείσες αποσπάσεις για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών, σε αιφνιδιαστικές πολυήμερες ενισχύσεις της Δ.Α. Κέρκυρας με Διμοιρία και ΟΠ.Κ.Ε., κ.λπ., ενώ έκτακτα καθημερινά γεγονότα επιβαρύνουν κατά πολύ τον εργασιακό φόρτο (μεταγωγές/φυλάξεις κρατουμένων,ψυχασθενών, μέτρα γηπέδων/επισήμων/συναθροίσεων, διαχείριση συμβάντων συνεπεία έντονων καιρικών φαινομένων – πυρκαγιών, κ.ά.).
Ήδη παρόλο που στο σχέδιο είχαν ορισθεί ρητά οι υπηρεσίες προέλευσης των δυνάμεων, υποβάλλονται αιτήματα συνδρομής/ ενίσχυσης με προσωπικό όμορων υπηρεσιών ή έτερης αρμοδιότητας, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό του Α.Τ. Πολυγύρου το οποίο πλέον καθημερινά αιτείται τέτοιες ενισχύσεις. Αυτό ωστόσο επηρεάζει αρνητικότατα τις λοιπές δράσεις τροχαίας, ασφαλείας και διαχείρισης μετανάστευσης, αλλοιώνοντας την υπηρεσιακή δομή και υπόσταση των Υπηρεσιών, ενώ παράλληλα ουδείς δύναται να κατανοήσει την έννοια και αποστολή μιας μικτής περιπολίας «προληπτικού χαρακτήρα αντιμετώπισης της μικροεγκληματικότητας» ως προς την καθαυτή αρμοδιότητά της (π.χ. θα μπορεί να επιληφθεί επί θεμάτων τροχαίας ή ασφαλείας που ειδικά το θέρος κατά κόρον μας απασχολούν;).
Περαιτέρω, μείζον ζήτημα συνιστά η κατάσταση του στόλου των οχημάτων, τα οποία μέσα σε διάστημα ελάχιστων ετών επιβαρύνονται λόγω οδικού δικτύου και περιστατικών με εκατοντάδες χιλιάδες διανυθέντα χιλιόμετρα. Χωρίς να μακρηγορήσουμε, παραθέτουμε ότι οχήματα παραλαβής και πρώτης κυκλοφορίας στο τέλος του θέρους 2015 ήδη έχουν ξεπεράσει τα 400.000χλμ! Η ανάγκη ύπαρξης αξιόμαχου και αξιόπιστου στόλου το καλοκαίρι αναπόφευκτα οδηγεί σε συντηρητική και λελογισμένη χρήση το χειμώνα, χωρίς να παραβλέπεται ότι τα οχήματα είναι ακόμη λειτουργικά χάρη σε προσωπικές ενέργειες και πολλές φορές οικονομική επιβάρυνση των ιδίων των αστυνομικών.
Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη τους προβληματισμούς μας, θα σας παρακαλούσαμε να επανεξετάσετε το σχέδιο όσον αφορά την Χαλκιδική λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις ιδιαιτερότητες του Νομού αλλά και τις πολλές καθημερινές ανάγκες των Υπηρεσιών και των αστυνομικών που υπηρετούν σε αυτές, με γνώμονα το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα για τους πολίτες αλλά και τους συναδέλφους, για τους οποίους πλέον η καταστρατήγηση των νομικών προβλέψεων ως προς τα εργασιακά τους δικαιώματα θεωρείται – δυστυχώς – δεδομένη από πλευράς τους, βιώνοντας κάθε μέρα και πιο βάναυσα τη διατάραξη του προσωπικού/οικογενειακού τους βίου, γεγονός που θα οδηγήσει πολύ σύντομα στην πτώση του ζήλου και της αποδοτικότητας που μέχρι σήμερα διαρκώς επιδεικνύουν, όπως άλλωστε ομολογεί και η τοπική κοινωνία.
Δε ζητάμε τίποτε άλλο από την επαναφορά της ομαλής λειτουργίας των αστυνομικών υπηρεσιών, χαιρετίζοντας κάθε προσπάθεια ή πρωτοβουλία που αποσκοπεί στη συνέχιση παραγωγής του βέλτιστου έργου προς την κοινωνία.
Κοινοποιείται:
1)Γενικό Επιθεωρητή Αστυνομίας Βορείου Ελλάδος Αντιστράτηγο
κ. Ανδρέα ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟ
2)Γενικό Περιφ. Αστυν. Διευθυντή Κεντρικής Μακεδονίας Υποστράτηγο
κ. Νικόλαο ΖΗΣΙΜΟΠΟΥΛΟ
3) Διευθυντή Διεύθυνσης Αστυνομίας Χαλκιδικής Ταξίαρχο
κ. Αθανάσιο ΜΠΑΣΙΟΥΚΑ
4)Mέλη μας
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν.Γραμματέας
ΑΡΧΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Γεώργιος ΚΑΜΠΑΝΤΑΪΔΗΣ Στυλιανός