Πρόταση της Ε.Α.Υ.Χαλκιδικής για αναδιάρθρωση των Επιτελείων και Ειδικών Υπηρεσιών.
Πολύγυρος 07Αυγούστου 2019
Αριθ.Πρωτ:17/2019
ΠΡΟΣ: 1)Την Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων
2)Toν Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγο
κ. Μιχαήλ ΚΑΡΑΜΑΛΑΚΗ (μέσω Π.Ο.ΑΣ.Υ.)
3)Τον Προϊστάμενο του Επιτελείου του Αρχηγείου Ελλην. Αστυνομίας
Αντιστράτηγο κ. Κωνσταντίνο ΛΑΓΟΥΔΑΚΗ (μέσω Π.Ο.ΑΣ.Υ.)
ΘΕΜΑ: Πρόταση αναδιάρθρωσης του Επιτελείου και Ειδικών Υπηρεσιών.
ΣΧΕΤ:<<Ορθολογική διαχείριση έμψυχου δυναμικού Ελληνικής Αστυνομίας-Στελέχωση Επιτελείων>>.
Αξιότιμε κ.Αρχηγέ,
Στο πλαίσιο αναδιάταξης πλαισίου αστυνόμευσης με έμφαση στην εμφανή – πληθωρική παρουσία ικανού αριθμού αστυνομικών και συνακόλουθη εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων από «επιτελικές» θέσεις, φρονούμε ότι είναι καιρός να αναθεωρηθεί η έννοια του «Επιτελείου» ορώμενη στον καθαυτό ρόλο του με τη γραμματική διατύπωση της λέξης.
Ειδικότερα, αποτελεί παγιωμένη και εδραία πεποίθηση όχι μόνο στο αστυνομικό σώμα αλλά και γενικότερα, ότι στο σύνολό του ένα «Επιτελείο» απασχολείται αμιγώς σε γραμματειακή υποστήριξη της οργανικής μονάδας όπου ανήκει (Διεύθυνση Αστυνομίας κ.λπ.) χωρίς ουδεμία άμεση τριβή με ζητήματα της επονομαζόμενης «μάχιμης» αστυνόμευσης, ενώ παράλληλα ο συνολικός αριθμός των αστυνομικών από τα οποία απαρτίζεται ιδία όταν υπερβαίνει τον αριθμό των 15-20 αστυνομικών αντηχεί με «κακόσημο» τρόπο.
Εντούτοις, υπό την παρούσα οργανωτική δομή, καταφάσκεται ακριβώς το αβάσιμο των ανωτέρω αιτιάσεων και λανθασμένων εντυπώσεων, αφού κατά τα παγίως κρατούντα στην υπηρεσιακή πρακτική αλλά βάσει και του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου οργανικών νόμων και κανονισμών, μονάδες όπως επί παραδείγματι το R/T Κέντρο, το Γραφείο Εγκληματολογικών Ερευνών και οιΚινητές Αστυνομικές Μονάδες δεν λογίζονται ως καθαυτό επιτελικές θέσεις αλλά εντάσσονται στο πλαίσιο παροχής άμεσης υποστήριξης του έργου των υπηρεσιών αιχμής, λειτουργώντας για το λόγο αυτό σε 24ωρη βάση εκ της φύσεως της αποστολής τους.
Για το λόγο αυτό, αλλά και επειδή ενδεχόμενη αποψίλωση επιτελικών μονάδων τουλάχιστον σε επίπεδο Διευθύνσεων Αστυνομίας χώρας με μείωση της «οροφής» αντανακλά αναπόδραστα στην εύρυθμη λειτουργία του συνόλου των ενταύθα υπαγόμενων γραφείων (μη εξαιρουμένων των ως υπό ανωτέρω παράγραφο αναφερομένων), παράλληλα δε η διοικητική υπαγωγή ειδικών επιχειρησιακών ομάδων όπως ΟΠΚΕ, ΟΕΠΤΑ κ.λπ. σε λοιπά τμήματα καθιστά λιγότερο εύρυθμη την ανάπτυξη και δράση τους σε όλο το εύρος ενός Νομού, ήτοι αλληλοπεριχωρούνται έννοιες διοικητικής και επιχειρησιακής υπαγωγής που αντιβαίνει τους όρους ενιαίας και συντονισμένης λειτουργίας, προτείνεται:
η κατάτμηση των υφιστάμενων Επιτελείων σε δύο (2) Τμήματα, επιγραφόμενα ως μονάδες σε «1ο Τμήμα Συντονισμού & Επιχειρήσεων» και σε «2ο Τμήμα Επιτελικού Σχεδιασμού και Διοικητικής Υποστήριξης», με λειτουργική αυτοτέλεια και διακριτό οργανόγραμμα και οργανικές θέσεις.
A)Ειδικότερα, στο 1ο Τμήμα να υπάγονται οι ΟΠΚΕ,ΟΕΠΤΑ,ΚΑΜ, R/T Κέντρο, Γ.Ε.Ε. και Διμοιρία Υποστήριξης όπου αυτή συγκροτείται μόνιμα, καθώς επίσης και τα νεοπαγή Γραφεία Αντιμετώπισης Ενδοοικογενειακής Βίας αφού βάσει του ισχύοντος πλαισίου τα τελευταία δύνανται να αναλαμβάνουν εξ ολοκλήρου (και προανακριτικά) υποθέσεις που εμπίπτουν στις διατάξεις του Ν.3500/2006.
B)Στο 2ο Τμήμα να υπάγονται το Υπασπιστήριο, το Γ.Α.Α., το Γ.Γ.Α., το Γραφείο Διοικητικής Υποστήριξης και Εκπαίδευσης (περιλαμβανόμενης της μερικής διαχείρισης) και το Γ.Τ.Υ.Ε.Π. και το Γραφείο Διαβατηρίων.
Επίσης, η αναδιάταξη των οργανικών θέσεων θα πραγματοποιηθεί ορθολογικά και με άμεση δυνατότητα ελέγχου των ιεραρχικά ανώτερων επιτελικών μονάδων σχετικά με τυχόν διασπάθιση προσωπικού σε αμιγώς «γραφειακές» θέσεις, αφού το σύνολο των έως σήμερα αποκαλούμενων «Επιτελείων» ως απόλυτος αριθμός δεν δύναται να περιγράψει την ειδικότερη εσωτερική κατανομή και διάθεση ανθρώπινων πόρων.
Περαιτέρω, τυχόν εποχιακή ενίσχυση του «Επιτελείου» με επιπλέον προσωπικό για την κάλυψη προσωρινών έκτακτων ανελαστικών υπηρεσιακών αναγκών (π.χ. λόγω θέρους) θα είναι εφικτή χωρίς περιορισμό ως προς τη συνολική οροφή των οργανικών θέσεων, αφού τυχόν αποσπάσεις/προσωρινές μετακινήσεις θα «κατευθύνονται» στοχευμένα προς το 1ο επιχειρησιακό τμήμα και αντιστρόφως οι εκεί υπηρετούντες αστυνομικοί δεν θα νοούνται ως «επιτελικοί» αφού το υπόψιν Τμήμα αποτελεί τυπικά και ουσιαστικά τον «μακρύ επιχειρησιακό βραχίονα» της Διεύθυνσης.
Παράλληλα δε, η ενίσχυση υπηρεσιών όπως τα Τμήματα Ασφαλείας και Τροχαίας θα είναι ρεαλιστική ως προς το περιεχόμενο και το σκοπό αυτής σε περίπτωση που υιοθετηθεί η προταθείσα διάσπαση του υφιστάμενου Επιτελείου, αφού η απένταξη ομάδων ΟΠΚΕ, ΟΕΠΤΑ κ.λπ. που έως σήμερα καταλαμβάνουν οργανικές θέσεις (και το προσωπικό που τις στελεχώνει προσμετράται στο σύνολο των τμημάτων διοικητικής υπαγωγής) κατατείνει στην πραγματική απεικόνιση του συνόλου των αστυνομικών που είναι επιφορτισμένοι με την εκτέλεση καθηκόντων ασφαλείας και τροχαίας, ενώ ο ρόλος των ως άνω ειδικών επιχειρησιακών μονάδων είναι διακριτός και συγκεκριμένος με αυτοτελές κανονιστικό πλαίσιο.
Γνωρίζοντας την διάθεσή σας για προσφορά ποικιλοτρόπως στο Σώμα, θεωρούμε ότι η υιοθέτηση της ανωτέρω πρότασης αποτελεί μονόδρομο ως προς την εύρυθμη λειτουργία ομάδων που υπάγονται απευθείας στη Διεύθυνση, στον ενιαίο και σε κεντρικό επίπεδο καθορισμό και συντονισμό των επιχειρησιακών δράσεων επιπέδου Νομού, στη δυνατότητα συρρίκνωσης Επιτελείων που θωρούνται ογκώδη με ανισομερή καταμερισμό εργασίας και καθορισμό ρόλων με ταυτόχρονη απεμπλοκή αστυνομικών και εξεύρεσης «πολυπόθητων» πόρων για ενίσχυση της λεγόμενης «μάχιμης» αστυνόμευσης και τέλος, στη ρεαλιστική απεικόνιση τόσο ενδοϋπηρεσιακά όσο και προς το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο, των εν τοις πράγμασι διατιθέμενων αστυνομικών σε «επιτελικές» θέσεις με την κυριολεκτική σημασία του όρου.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν.Γραμματέας
Γεώρ.ΑΡΧΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Στυλ.ΚΑΜΠΑΝΤΑΪΔΗΣ